de

Dr. Karin Schulz

Curriculum Vitae:

2005 to 2011 studies of French langage and literature, history und political sciences at the University of Konstanz, Germany

2012 8-month start-up financing of my doctoral project by the equality support of the Cluster of Excellence „Cultural Foundations of Integration“ at the University of Konstanz

2013 to 2016 Research assistant at the Cluster of Excellence „Cultural Foundations of Integration“, University of Konstanz

2016 Doctoral examination (Doctoral thesis: „Konversation und Geselligkeit. Praxis französischer Salonkultur im Spannungsfeld von Idealität und Realität“)

2016 / 2017 9-month start-up financing of my postdoctoral research project by the gender equality council of the University of Konstanz

Since 2018 Academic assistant at the department of Romanic Literature, University of Konstanz

2020 5-month Bridge Fellowship for postdoctoral researchers from the Young Scholar Fund, Committee for research questions of the University of Konstanz

Since 2020 Member of the DFG-Network Dispositiv der Menge, Subproject: „Einer und Viele. Wirkungsdialektiken im Rausch der Menge“.
Current information: Blog of the DFG-Network

Publications:

Monographs

Konversation und Geselligkeit. Praxis französischer Salonkultur im Spannungsfeld von Idealität und Realität, Bielefeld: transcript 2018.

(Co-)editor

La ritualité des rencontres. Modes de représentation littéraire, Berlin: Peter Lang 2019.

Menge und Krankheit, München: Fink 2023.

Articles

L’envie de parler de la guerre. Die textuelle (Un-)Sichtbarkeit des Krieges in der Konversation bei Marcel Proust“, in: Uta Felten / Kristin Mlynek-Theil / Kerstin Küchler (ed.) (2016), Proust und der Krieg. Die wiedergefundene Zeit von 1914, Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, p. 211-222.

Le tour du kaléidoscope oder die Visualisierung des Unsichtbaren. Gesellschaftliche Wandlungsprozesse bei Marcel Proust“, in: Beate Kern et al. (ed.) (2017), (Un-)Sichtbarkeiten. Beiträge zum XXXI. Forum Junge Romanistik in Rostock (5.-7. März 2015), München: Akademische Verlagsgesellschaft (= Forum Junge Romanistik, 22), p. 69-81.

„Der Rausch des Fanatischen oder die Erprobung von Identität in Luigi Pirandellos Il fu Mattia Pascal.“, in: lettere aperte vol. 4 (2017), p. 41-54 [online http://www.lettereaperte.net/artikel/ausgabe-42017/307].

„Räumliche Figuration gesellschaftlicher Praxis. Konversation und Geselligkeit bei Marcel Proust“, in: Heide Flagner / Sabine Krause (ed.) (2018), Räume und Medien in der Romania Espaces et médias dans les cultures romanes Spații și medii în culturile romanice, Hildesheim / Zürich / New York: Georg Olms Verlag (= Passagen. Transdisziplinäre Kulturperspektiven, 16), p. 125-136.

L'enjeu des mouvements tranquilles. La ritualité des rencontres dans Eugénie Grandet de Balzac“, in: Karin Schulz / Fabian Schmitz (ed.) (2019), La ritualité des rencontres. Modes de représentation littéraire, Berlin: Peter Lang, p. 53-65.

„À la recherche entre méconnaissance et connaissance. L’innovation de la tradition moraliste dans À la recherche du temps perdu – un enjeu optique“, in: Uta Felten / Volker Roloff (ed.) (2019), Proust et la philosophie. Regards de la critique allemande, Paris: Garnier Classiques (= Revue d’études proustiennes, 9), p. 63-76.

Le bruissement du fleuve oder die Resonanzen des (Un‑)Nahbaren. Impressionen des Flusses und die Antizipation des Weiblichen in Marcel Prousts À la recherche du temps perdu“, in: Ulrike Sprenger / Barbara Vinken (ed.) (2019), Marcel Proust und die Frauen, Frankfurt am Main / Leipzig: Suhrkamp / Insel Verlag, p. 179-196.

„Spatial visions in Il gattopardo: literary representations of (de)construction of emotional state“, in: Spunti e Ricerche 34 (2019), p. 107-117.

In mezzo alla folla fuggiasca e delirante. Das Ich zwischen Bedrängung und Befreiung – Die Menge als Begegnungsort in Pirandellos Suo marito“ in: Cornelia Wild / Hermann Doetsch (ed.) (2020), Im Gedränge. Figuren der Menge, Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, p. 217-234.

„‚Una ventata di pazzia‘? Emotionale und physische Bewegungsszenarien in Luigi Pirandellos Suo marito“, in: Rita Rieger (ed.) (2021), Bewegungsszenarien der Moderne. Theorien und Schreibpraktiken physischer und emotionaler Bewegung, Heidelberg: Winter (= Beiheft der Germanisch-Romanischen Monatsschrift), p. 143-162.

„Netzwerkdynamiken und die Herausforderung relationaler Selbstbestimmung in Luigi Pirandellos L’esclusa“, in: Sven Banisch et al. (ed.) (2021), Netzwerke – Performanz – Kultur. Transdisziplinäre Perspektiven und wechselseitige Bezüge, Würzburg: Königshausen & Neumann (= Thurnauer Schriften zum Musiktheater, 44), p. 159-175.

„Menge und Krankheit. Narrative Muster.“, in: Karin Schulz / Hannah Steurer / Milan Herold (ed.) (2023), Menge und Krankheit, München: Fink, p. 1-8.

La masse sombre. Individuelle Dynamik und kranke Menge in Jean Gionos Le hussard sur le toit“, in: Karin Schulz / Hannah Steurer / Milan Herold (ed.) (2023), Menge und Krankheit, München: Fink, p. 67-82.

„Between Longing and Sadness. Natural City Spaces and the Challenge of Human (Self-)Perception", in: Nora Zapf / Teresa Millesi / Martin Coy (ed.) (2023), Kulturen im Anthropozän / Cultures in the Anthropocene, München: oekom (forthcoming).

„Le plaisir amer or the female (un-)approachability – a melancholy motif in Proust’s À la recherche du temps perdu“, in: Mark Nicholls / Veronique Duche (ed.), Encyclopedia of Melancholia, Paris: Garnier (forthcoming).

Reviews

„Christine Brusson: Proust, contre-enquête“, in: Romanische Forschungen 132 (2020). p.112-115.

Blogs

Administration of Blog of the DFG-Network 'Dispositiv der Menge'

Research interests:

French literature of the 17th to the 19th century

Italian literature of the 20th century

Moralistic literature

Culture of conversation and sociability

Human identity and processes of self-perception and self-determination

Contact:

karinwschulz@gmail.com

Karin Schulz